Behöver du hjälp eller?

Be om hjälp på nätet!I mitt huvud snurrar konstant ideer kring marknadsföring, sätt att förtydliga budskap, sälja mer och uppnå mål. Och varje dag ser jag verksamheter som missar gigantiska möjligheter, eftersom de fastnat i en marknadsföring som är i bästa fall traditionell och i sämsta fall icke-existerande. Med hjälp av sociala medier skulle de kunna bli så mycket bättre, för jag är inte den enda i världen som sitter på de här idéerna.

Sociala medier är ett sätt att få kontakt med människor. Och det gäller även om du agerar för ditt företags räkning. Ändå gör de flesta företagsrepresentater precis tvärtom på sin Facebook-sida, Twitter-konto eller blogg. Istället för att etablera kontakt så sysslar de med att ”informera” eller ”uppdatera” sina fans på det de tycker att de själva gjort bra. Tänk om de istället skulle vända på steken, våga visa sina svaga sidor, och be om hjälp?

Som Brian Solis skriver i ett blogginlägg så kommer framtidens affärer skapas ur samarbeten, och syftar just på samarbeten mellan företagen och dess kunder. Jag och en vän reflekterade idag över hur godisaffären på hörnet sällan hade kunder och tyckte att han skulle göra små godispåsar att lägga i brevlådorna i kvarteret, som reklam. Visst kan vi gå in och säga det till honom, men kanske hade han också kunnat öppna upp för hjälp på ett annat sätt, på nätet? Det går att connecta och samarbeta på så många nivåer, från den lilla kiosken som behöver 3 kunder till per dag för att gå runt, till den stora industrin som behöver höra från slutkunden hur de faktiskt upplever den senaste modellen och om produktutvecklingen går åt rätt håll. Underskatta inte den illusion av framgång som för många ja-sägare kan bygga upp runt dig.

Internet är världens mest hjälpsamma plats. Våga fråga!

Bild: dan / FreeDigitalPhotos.net

Kommentera