Är det dags för Facebook att lyssna lite?

I ett antal inlägg har jag orerat om min frustration över företags oförmåga att ta reda på, och följa, Facebooks regler för tävlingar. För ett par veckor sedan ringde en reporter från P4 och vill ställa lite frågor om just detta. När jag förklarar reglerna och resonerar kring dem så inser jag att det finns ytterligare en dimension att ta upp. Nämligen den om vad som gynnar användarna.

Facebook är så stort som det är tack vare att de alltid fokuserar på att ge användaren det de vill ha, eller inte visste att de ville ha. Det är inte en sajt som företag kan ta över med annonser eller alltför varumärkesmålade sidor. Och om användarna anammar ett beteende så ska det ses som väldigt viktig input. Tävlingsreglerna går emot användarmönstret. Företagen vill att personer ska gilla deras sida och ta del av deras produkter och tjänster/därför lägger de ut bilder som användarna kan dela i sina loggar för att få chansen att vinna ett pris. Och användarna gör det. De tycker att när det är en produkt eller tjänst de gillar så är det helt okej att visa detta för sina vänner, för att få chansen att vinna. Så alla är nöjda. Utom Facebook själva.

Så varför ser regelverket ut som det gör? Utan att på något sätt sitta på fakta gissar jag att det handlar om juridisk friskrivning. Om Facebooks funktioner inte används för att genomföra tävlingen så kan Facebook inte ställas till svars om något skulle gå fel.

Men som det ser ut nu så har både företag och privatpersoner nytta av det här sättet att använda plattformen, så jag börjar tycka att det är regelverket som får ändras. För varför ha en regel som ingen respekterar, och som inte ens instiftaren bryr sig om att försöka upprätthålla?

 

Kommentera