Twitter är viktigt, men inte viktigare än kunderna

Twitter-fågel med frågeteckenHur många är det egentligen som använder Twitter? Finns verkligen mina kunder på Twitter? Borde jag twittra för mitt företag, jag har ju fullt upp med att hinna med Facebook?

Frågorna kommer till mig titt som tätt. Idag finns ca 300 000 svenska konton, varav ca 1/6 är aktiva dagligen, enligt den färska rapporten Twitter Census från Intellecta. Den hävdar också att det är ett bredare spann av twittrare, att mediafolket blandats ut med nya grupper. Men samtidigt skriver Emanuel Karlsten i en krönika att Twitter fortfarande är en väldigt liten kanal men med väldigt högljudda användare.

Jag tror att Twitter kommer att fortsätta växa i Sverige. Det är ett effektivt kommunikationsverktyg för de som valt att vara aktiva där. Det finns en öppen attityd där många är mottaggliga för spontana konversationer med människor de inte känner sedan tidigare. Dessutom optimalt för människor med telefonskräck. Men det är fortfarande inget som ska höjas till skyarna och prioriteras högre än kanalerna där volymerna finns. Närvaron är viktig men använd tiden rätt. Har du 10 kunder som ringer och en som twittrar, då vet du var du ska lägga ditt fokus. Men ha i åtanke att twittrarna ofta är inflytelserika och att din enda twitter-kund kanske råkar vara journalist. Så har du väl börjat delta så gäller det att fortsätta. För du skulle väl inte öppna en telefon-kundservice och sedan inte svara när det ringer. Eller?

Kommentera